Ilman sokeria ja vehnää


1 kommentti

Marjoja pakkaseen ventovieraan pensasaidasta

Soitan rivitaloasunnon ovikelloa iltapimeässä. Oven avaa nainen, jonka ilme on kysyvä. Alan puhua ”Hei, minun nimeni on Lenita Lehtonen. Teillä on tuossa takapihalla marja-aronia-aita. Tulin kysymään, että aiotteko poimia marjat kadun puolelta. Jos ette poimi niitä, minä teen sen mielelläni, jos teille sopii.” Nainen kertoo ettei aio kerätä marjoja ja saisin ilman muuta poimia ne. Kiittelin kovasti ja suosittelin tutustumaan tähän hienoon marjaan. Kerroin, että pakastetut marja-aroniat sopivat hyvin muun muassa raakapuuroon. Nähtäväksi jää poimiiko hän marjat pihan puolelta. Minä ryhdyin hommiin heti aamusta.

Marjat tuovat vaihtelua ruokavalioon. Niistä saa väriä ja makua. Ja kuten hyvin tiedämme, marjat ovat terveellisiä. Näin marjojen terveysvaikutuksia kuvataan Duodecimin sivuilla: Marjojen nauttiminen näyttäisi mm. alentavan verenpainetta ja kohentavan veren lipidiarvoja niillä, joilla on suurentunut riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Monet marjat ovat erittäin hyviä C-vitamiinin lähteitä. Ravitsemustietokanta Finelin mukaan kolmestakymmenestä parhaasta C-vitamiinilähteestä viisi on marjoja. Marjat ovat myös hyviä kuidun lähteitä. Energiaa ne sisältävät hedelmiä vähemmän pienemmän tärkkelyspitoisuutensa vuoksi. Marjat poikkeavat muista hedelmistä ja kasviksista eniten suuren polyfenolipitoisuutensa vuoksi, minkä voi jo sinisen tai punaisen värin perusteella silmin havaita. Painoaan pudottavien kannattaa korvata nopeita hiilihydraatteja ja kovia rasvoja marjoilla, hedelmillä, yrteillä ja vihanneksilla.

Mitä marjoja syömme? Edellä mainitulla Duodecimin sivulla todetaan, että suomalaiset syövät marjoista eniten mansikoita, herukoita, mustikoita, puolukoita, lakkoja ja tyrniä. Myös ruusunmarjaa, marja-aroniaa ja variksenmarjaa käytetään, mutta huomattavasti vähemmän.

Marja-aronia jää usein poimimatta. Se on terveellistä syötävää, jota voi pakastaa ja kuivata.

Marja-aronia jää usein poimimatta. Se on terveellistä syötävää, jota voi pakastaa ja kuivata.

Marja-aroniaa on helppo poimia. Marjat ovat isoja, roskia tulee vähän ja marjat ovat piha-alueilla.

Marja-aroniaa on helppo poimia. Marjat ovat isoja, roskia tulee vähän ja marjat ovat piha-alueilla.

Vähän roskia, nopea pakastaa.

Vähän roskia, nopea pakastaa.

Marja-aronia maistuu nyt koirille. Sen sijaan mustikoista ne eivät enää innostu, vaikka söivät niitä vielä muutama viikko sitten innoissaan. Taitavat syödä marjoja silloin kun niiden maku on parhaimmillaan.

Marja-aronia maistuu nyt koirille. Sen sijaan mustikoista ne eivät enää innostu, vaikka söivät niitä vielä muutama viikko sitten innoissaan. Taitavat syödä marjoja silloin kun niiden maku on parhaimmillaan.

Kiitos naiselle, joka päästi minut poimimaan marjojaan. Kiitos itselleni, että uskalsin pyytää lupaa.

Kiitos naiselle, joka päästi minut poimimaan marjojaan. Kiitos itselleni, että uskalsin pyytää lupaa.


Jätä kommentti

Hoitavat kasvikset / 30. päivä

Nyt saa kotimaisia kasviksia edullisesti. Nämä maksoivat 4.40.

Nyt saa kotimaisia kasviksia edullisesti. Nämä maksoivat 4.40.

Minusta on selvä, että sillä on merkitystä, mitä ihminen suuhunsa laittaa. Ilokseni tämä on havaittu myös yhä useammissa tutkimuksissa. Toisaalta liian usein unohdetaan, että tutkimukset selvittävät aina tarkasti rajattua tutkijan eli ihmisen valitsemaa asiaa. Se tarkoittaa, että saadut vastaukset vastaavat vain tuohon valittuun kysymykseen.

Ihmisen elimistö on vielä niin suuri arvoitus ja ihme, että emme osaa kyseenalaistaa, huomioida ja tutkia kaikkia olennaisia asioita. Uskon, että muun muassa tästä syystä pitkät perinteet omaavilla intialaisella (ayurveda) ja kiinalaisella lääketieteellä on meille annettavaa.

Onneksi yhä useampi ”tavallinen lääkärikin” tuntuu puhuvan hyvän ruokavalion puolesta. Kuuntelin espanjalaista lääkäriä, joka antoi ihonhoitovinkkejä. Ensimmäisenä hän käsitteli auringonottamisen riskejä. Toisena hän mainitsi hyvän ravinnon ja kolmantena liikunnan merkityksen.

Aamiainen
Raakapuuro:
1,5 dl mustikoita
1 dl siemeniä
0,5 dl ruishiutaleita
1 banaani
Vettä

Lounas
Täysjyväriisiä
Höyrytettyä:
Lohta (valmistuu viidessä minuutissa), parsakaalia ja sipulia

Päivällinen
Suippokaalia oliiviöljyn ja sitruunan kera
Tomaatti
Paistinpannulla soijaa, riisiä, parskaalia, sipulia ja yksi muna.

Iltapala
Olen unohtanut merkitä muistiin….

Kiitoksen aiheita:
Kiitos kotimaisesta sadosta.
Kiitos kasvisten erilaisista mauista.
Kiitos kasvisten monenlaisista terveysvaikutuksista.
Kiitos, että tietämys kasvisten terveysvaikutuksista on lisääntynyt.

Meikäläisen pyttipannu. Pannulle oliiviöljyä ja sipulia. Vähän myöhemmin soijarouhetta, tilkka vettä ja parsakaalia. Lopuksi keitettyä riisiä sekä yksi kananmuna. Sisältö vaihtelee sen mukaan mitä kaapissa sattuu olemaan.

Meikäläisen pyttipannu. Pannulle oliiviöljyä ja sipulia. Vähän myöhemmin soijarouhetta, tilkka vettä ja parsakaalia. Lopuksi keitettyä riisiä sekä yksi kananmuna. Sisältö vaihtelee sen mukaan mitä kaapissa sattuu olemaan.